Over mij

Mijn foto
Juni 2008 afgestudeerd aan AKV/StJoost, deeltijd Fotografie.

vrijdag 5 december 2014

Keuzes, keuzes, keuzes!

Eind november 2013 begon het "ik wil weer naar Amerika" gevoel toe te slaan. In de verwachting dat manlief waarschijnlijk niet meteen dezelfde wens had, opperde ik voorzichtig het voorstel om al in 2014 een nieuwe verre reis te maken, dit keer met Yellowstone in de planning. Hij vond dit gelukkig ook een goed idee, want zoals we zeiden, we kunnen wel wachten tot we in 2015 dertig jaar getrouwd zijn, maar wie weet hoe de vlag er dan bij hangt!


In 2010: 25 jaar samen op reis!
Capitol Reef, 2010
Van het een kwam het ander en na het groene licht begon ik dagelijks het fantastische Alles Amerika te bezoeken. Zoals altijd baande ik vooraf onze wegen en zou W. het rijden zelf op zich nemen. Ik las met veel genoegen heel wat reisverslagen en genoot opnieuw van de vele, soms werkelijk prachtige, foto's. Ook de website van Hans en Henriette van ontdek-amerika was, zoals ik al jaren eerder had ontdekt, een grote bron van inspiratie!
En al zag ik soms door de bomen het bos niet meer, wat is het toch een luxe probleem om zoveel keuzes te hebben!

Een selectie uit mijn berichten op het Alles Amerika forum (AA forum):

13 December 2013:
Mogelijke routes: Rondrit Seattle (maar zonder Olympic NP, dat wordt teveel); starten in SLC en eindigen in Seattle; of toch combi met Denver, Badlands, Mount Rushmore, etc. (dan uiteraard niet Canada en Seattle)
Deze laatste wens is nu definitief afgevallen en moeten we bewaren voor (hopelijk) een volgende reis.
 
20 December 2013:
De afgelopen dagen heb ik weer heel wat routes bekeken en verschillende opties uitgeschreven, waaronder dit rondje. Hierbij laat ik het stuk onderlangs, via ruwweg Portland, Boise, Jackson, achterwege (en ga dus ook niet naar Grand Teton). Als het dit rondje wordt, dan komt er hopelijk hiervoor nog een tweede kans, met de omgeving van Seattle. Ik realiseer me wel dat het veel mijlen zijn, alleen al met de doorgaande route kom ik uit op ca. 2.660 mijl ofwel 4.280 km. in 3 weken tijd. Ik hou dit toch nog even in overweging, omdat ik graag zowel Yellowstone als een stukje Canada zou bezoeken en ook de steden Seattle en Vancouver. Ik heb hier nu al zoveel over gelezen dat deze wens alleen maar groter wordt.

Route 2: Rondje Seattle-Seattle

Dag 01: Amsterdam – Seattle
Dag 02: Seattle (Space Needle, het Experience Music Project of EMP Museum voor architectuur, Kerry Park uitzicht, monorail, Pike Place Market)
Dag 03: Seattle – Coeur d’Alène
Dag 04: Coeur d’Alène – Anaconda
Dag 05: Anaconda – (Gardiner) of West Yellowstone
Dag 06: Yellowstone
Dag 07: Yellowstone
Dag 08: Yellowstone – Cooke City
Dag 09: Cooke City – Columbus? via Beartooth en Red Lodge (mits open)
Dag 10: Columbus? – Missoula (slechts een slaapplek)
Dag 11: Missoula – St. Mary (Kalispell, Lake MacDonald, Logan Pass, Going to the Sun Road)
Dag 12: St. Mary – Canmore of Field (B&B) ( Many Glaciers, Claresholm met museumpje, Longview) en/of Waterton NP, Pincher Creek, langs Calgary en Bow Valley naar Canmore
Dag 13: Canmore of Field (Lakes Louise, Moraine, Consolation Lake, Banff via Bow Valley PW)
Dag 14: Canmore of Field – (Icefield PW met Athabasca falls etc. Banff NP, Yoho NP, Jasper
Dag 15: Jasper (Jasper NP, Lake Maligne, Medicine Lake, Lake Edith Cavell en Mount Edith Cavell via dirtroad)
Dag 16: Jasper – Clearwater (BC klok uur terug, Wells Gray? Yellowhead Pass, Mount Robson)
Dag 17: Clearwater – Pemberton of Lilooet (via Kamloops, Cache Creek, Marble Canyon?)
Dag 18: Pemberton of Lilooet – (via Whistler, Sea to Sky HW, Squamish) Vancouver
Dag 19: Vancouver (Stanley Park, Suspension Bridge Lynn Canyon, gratis en toch wellicht minder druk etc. etc. (zie tips van AnneInBC bij Puma200)
Dag 20: Vancouver – Seattle (Everet, Boeing fabriek)
Dag 21: Seattle - Amsterdam

5 Januari 2014:
Nog geen vlucht geboekt, maar wel al een auto! Een midsize SUV voor drie weken, tegen een hele mooie prijs (€ 501,32 bij ebookers.de)
Het wordt dus in elk geval een rondje Seattle straks, hoe ik dat ga doen, daar ben ik nog steeds niet helemaal uit. Ik zou het liefst een rechtstreekse vlucht boeken, maar probeer nog even af te wachten of dit beter betaalbaar wordt voor ons.

16 Januari 2014: Vlucht inmiddels ook geboekt, wel stevig aan de prijs helaas, maar ik wilde verder gaan met plannen. Door de voordelige auto kom ik al met al op een aanvaardbare prijs voor deze dure maanden en misschien kan ik hier en daar goedkopere motels boeken.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer...
Misschien zou ik qua tijd en mijlen beter alleen West Canada kunnen pakken, maar ja, Yellowstone is ook een al lang gekoesterde wens. En ik weet niet of we in de toekomst nog een reisje Amerika kunnen plannen, financieel gezien. Ook voor de afwisseling zou het mooi zijn om dit park mee te nemen, want manlief denkt dat Canada een beetje teveel van hetzelfde is.

Na heel wat puzzelen en sleutelen aan mijn planning, is de uiteindelijke route als volgt:

Rondje Seattle-Seattle
Dag 01: Amsterdam – Seattle (Travelodge Seattle University)
Dag 02: Seattle – Alberton (River Edge Resort wellicht)
Dag 03: Alberton – West Yellowstone (Brandin'Iron Inn/Pony Motel, 2 nachten geboekt)
Dag 04: West Yellowstone
Dag 05: West Yellowstone - Canyon (Canyon Lodge Frontier Cabin, Yellowstone NP, geboekt)
Dag 06: Canyon - Old Faithful Inn Yellowstone NP, geboekt)
Dag 07: Old Faithful Inn – Virginia City (Cabin at Gingerbread House, geboekt)
Dag 08: Virginia City/Nevada City – Apgar, Apgar Village Lodge, geboekt
Dag 09: Apgar – Pincher Creek (GTTSR, Logan Pass, Waterton Lakes (AL, CA) (York Creek B&B, geboekt!
Dag 10: Pincher Creek – Lake Louise (evt. via Invermere en Kootenay HW, of langs de 22 met een uitstapje naar Head Smashed in Buffalo)
Dag 11: Lake Louise (Banff NP, Lake Moraine, Consolation Lake, Bow Valley PW) (Deer Lodge, 3 nachten geboekt)
Dag 12: Lakes Louise (Yoho NP)
Dag 13: Lake Louise – Jasper (Icefield PW) (Raven B&B, 2 nachten,geboekt)
Dag 14: Jasper (Jasper NP, Lake Maligne, Medicine Lake, Lake en Mount Edith Cavell)
Dag 15: Jasper – Clearwater (Mount Robson, Yellowhead Pass, BC klok terug, Wells Gray?) (Rosegarden B&B, geboekt)
Dag 16: Clearwater – Whistler (via Kamloops, Cache Creek, Marble Canyon?) (Cedar Springs Lodge B&B, geboekt)
Dag 17: Whistler (Sea to Sky HW, Squamish) Vancouver (Nelson House B&B, 2 nachten, geboekt)
Dag 18: Vancouver (Stanley Park, Suspension Bridge Lynn Canyon, tips van AnneInBC)
Dag 19: Vancouver – Everet/Alderwood (Everett, Boeing fabriek) (Best Western Alderwood, geboekt)
Dag 20: Everet - Seattle (Space Needle, het Experience Music Project of EMP Museum voor architectuur, Kerry Park uitzicht, monorail, Pike Place Market) (Executive Hotel Pacific, geboekt samen met vlucht )
Dag 21: Seattle – Amsterdam

 

 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten